top of page
אתנחתא קומית
00:33
פדלון ליברלי? פרק ב
00:32
פדלון ליברלי? פרק א
00:47
גוני לצטר על הניסיון לקבל מענה ב״פאנל״ בנושא ספר הלימוד באזרחות "להיות אזרחים בישראל" בעיריית הרצליה
01:17

גוני לצטר על הניסיון לקבל מענה ב״פאנל״ בנושא ספר הלימוד באזרחות "להיות אזרחים בישראל" בעיריית הרצליה

"חוזה חדש" בחינוך – צו השעה!!! הצלצול הוא לנו ההורים! אתמול התקיים פאנל בנושא ספר הלימוד באזרחות - "להיות אזרחים בישראל" בהובלת ד"ר יעקב נחום, סמנכ"ל וראש מינהל חינוך וערכים. נתחיל מהשורה התחתונה, הורים להם חשובה מערכת חינוך פלורליסטית, הומנית שמקדמת ערכים ליברליים לא ימצאו פתרון הולם בכנס שהתקיים. נציגי חוזה חדש הגיעו לצפות בדיון, ולצערנו הדיון לא הרגיע אותנו ואת החששות שלנו מהכיוון של מערכת החינוך, אלא העמיק את ההבנה שהשלטון המקומי – עיריית הרצליה, אינה מספקת גב ותשתיות ברורים לאנשי מערכת החינוך שלה. במרץ 2021 יולי יבין, תלמידת תיכון בהרצליה החלה להוביל מאבק כנגד ספר האזרחות בבית ספרה – כתלמידה היא מספרת כיצד הספר התקבל אצלה, בעיקר היא מתארת את תסכולה מרוח הספר והמסרים האנטי ליברליים שלו ושיטת העברתם. לתחושות אלו מצטרפים מאות אלפי אזרחים מודאגים, הורים היוצאים לרחובות במחאה, מורים לאזרחות המוציאים את הספר מהכיתות, עיריות המוציאות את הספר מהתיכונים ובעירית הרצליה? החיים ממשיכים כסדרם. הורים ואנשי מקצוע רבים שותפים לדעה שמערכת החינוך נמצאת תחת מתקפת "מתנחלים בלבבות" - שר החינוך אוסר על עמותות מצד אחד של המפה הפוליטית להופיע בבתי הספר וספרים במערכת החינוך מקבלים פרשנויות והטיות שצריך לתת להם את הדעת. אנו שמחים שעיריית הרצליה החליטה סוף סוף שהיא צריכה להתייחס לנושא, זה אכן נושא חשוב לדיון, אולם נראה שעיריית הרצליה מסתפקת בלסמן V על עשיית כנס "מקצועי" שמצטלם יפה! את הפנל הוביל ד"ר יעקב נחום סמנכ"ל וראש מינהל חינוך וערכים, בהשתתפות פאנל מכובד בו השתתפו פרופסור עירית קינן פרופסור יניב רוזנאי, דוקטורי שאולי שראף, ומר אדר כהן, ומנהלי בתיה"ס ורכזי המקצוע. בצד התומך בספר – אימרתו היא " שצריך להקשיב לכל הצדדים" (האם בחינוך הממלכתי דתי נראה את תנועת הנוער איגי? או שוברים שתיקה מדברים?) מהצד השני, האימרה היא שהבעיה היא לא בצורך להקשיב לכל הצדדים, אלא המניפולציות, הטיות והטעיות שהספר מנסה לגרום במטרה לתמוך באג'נדה של כותבי הספר. על הדרך יש את פתרון הש"ג הנפלא, שהספר הוא בכל מקרה רק כלי עזר ובכל ספרי הלימוד יש בעיות, והמורה בעצמו צריך להתמודד עם ספרי הלימוד, להכין את מערך השיעור וכו. אנשי מקצוע רבים והורים מודאגים כי אנו מבינים שזה לא שסתם יש הטיות בספר, אלא שיש אג'נדה מכוונת מאחוריהן. שם אנו מגיעים ל סיפור העצוב של הכנס, שהאנשים שהכי חשובים במערכת, אלו שבחרו ללמד ונשלחו לקרב הזה נותרו לבדם- המורים ומנהלי בתי הספר, אפשר אף לומר, הופקרו. לפנל הוזמנו מורים, רכזים ומנהלי בתי הספר, אך לא ניתן להם מקום ראוי להשתתף בדיון אמיתי המבוסס על הידע והניסיון של אנשי המקצוע שלנו. למזלנו תושבים יקרים, יש לנו מנהלים טובים במערכת החינוך הממלכתית, הם יודעים מה הבעיות הם עובדים על פתרונות, אבל הם לבד! עיריית הרצליה במקום לתת להם גב, את המקום לדבר, לאפשר למנהלים ולמורים מקום בטוח לשיח ערכי, שנתמך על ידי המערכת, עשתה היום בדיוק ההפך, היא לא אומרת כלום! היא מנסה שוב להיות בסדר עם כולם, ולשמוע את כל הצדדים, האם באמת יש מקום למסרים לא ראויים במערכת החינוך, רק בשביל שכל הצדדים ישמעו? יש צד אחד מאוד מאורגן ברצון שלו להשפיע על מערכת החינוך הממלכתית החילונית, וקברניטי העירייה כנראה לא מבינים או לא רוצים להבין את גודל השעה, את חששות המורים, ושיש בעיה בחומרי הלימוד של משרד החינוך. בסיכום ההזמנה לכנס נכתב: "למנהלי בתי הספר אוטונמיה ושיקול דעת בבחירת הספרים ומערכי השיעור הנלמדים בבית ספרם, ועין בוחנת וביקורתית לתחומי הלימוד המועברים בכיתות הלימוד מתוך מאגר ספרי הלימוד קיימים" אכן, מה יותר קל מאשר להעביר את הבעיה לעובדי מערכת החינוך? ולא לנקוט צעד שכל כך הרבה אנשי מקצוע תלמידים והורים מבקשים? אנו בחוזה חדש – מבקשים בימים אלו לחזק את אנשי ההוראה, לעמוד לצדם, לראות רשות עירונית שנותנת כלים אמיתים ואמיצים לסגל ההוראה, בזמן ובאופן מתמשך. לבנות שיח משותף בריא של מערכת החינוך – תלמידים – הורים! זה תלוי רק בנו הא.נשים, חינוך ילדנו ישתפר רק אם נדרוש זאת מראשי המערכת ובאם יתעלמו? חובתנו להשמיע את קולנו בצורה ברורה בקלפי ב – 31 לאוקטובר. שומעים על עוולות נוספות במוסדות החינוך בהרצליה? אנחנו כאן! מטה חינוך. חוזה חדש הרצליה
פדלון ליברלי? פרק ב